bezpieczeństwo i higiena pracy oraz ochrona przeciwpożarowa Pawłowski Igor
artykuł szkolenia bhp

Jak prowadzić szkolenie bhp?


Właśnie. I to dla niektórych może być ciekawym pytaniem. Być może niektórym samo przeprowadzenie szkolenia bhp wydaje się czymś łatwym- wystarczy skopiować w prezentacji poszczególne wymagania bhp i już można je referować. Co w przypadku porządnie przygotowanego szkolenia bhp nie powinno mieć miejsca naszym zdaniem. Tym bardziej, że znudzenie słuchaczy będzie w takim przypadku murowane, a przecież nie o to chodzi.

Nie od dzisiaj wiadomo, że w praktyce może okazać się, że słuchacz już na wstępie nie będzie zainteresowany tematyką bhp. Co w takim przypadku zrobić? Z całą pewnością, można znaleźć sposoby, które pomogą się zaktywizować uczestnikom szkolenia. Dodatkowo treści przedstawione na interesującym szkoleniu bhp zapadną dłużej w pamięć i właśnie o to chodzi.

Odpowiedź jest jedna- aktywizacja słuchaczy oraz urozmaicenie formy przekazania informacji. Naczelną zasadą, która stosowana jest w naszej firmie to aktywizacja uczestników szkolenia oraz maksymalne urozmaicenie formy przekazywania informacji. Tym bardziej, że nie tylko słuchacz, ale również prowadzący odczuwa dyskomfort w przypadku, kiedy widzi ziewających uczestników szkolenia bhp. Warto nadmienić, że Ustawodawca sam umożliwił stosowanie różnych form przekazywania informacji np.: poprzez zastosowanie materiałów filmowych. Oczywiście można również posiłkować się prezentacją. Ponadto szkolenie bhp również może mieć przynajmniej część praktyczną (np.: w zakresie udzielania pierwszej pomocy, czy też w trakcie omawiania kwestii dotyczących ochrony przeciwpożarowej). Ponadto na szkolenie bhp można przynieść „gadżety”, np.: gaśnice, w tym gaśnice, które można „rozkręcić” i zaprezentować to, co mają wewnątrz. Ponadto można zastosować inne formy aktywizacji uczestników- co poniektórzy stosują również różnego rodzaju konkursy lub quizy. Dobrym pomysłem jest również opowiadanie o wypadkach, które znamy- to zawsze rozbudza wyobraźnię ludzi, ale oczywiście opowiadanie takie, gdzie uczestnicy poznają również przyczynę tego zdarzenia.

Ponadto ważny jest również język, którym posługuje się osoba prowadząca. Nie ma co ukrywać, że będzie on inny w przypadku szkolenia osób na poszczególnych stanowiskach. Ważne jest również, aby język, którym się posługujemy był zrozumiały dla wszystkich. Bo na cóż nam posługiwanie się „wykwintnymi” pojęciami, jeśli nikt tego nie zrozumiał, gdyż nie zna ich znaczenia. Więc na pewno dobrą wskazówką jest to, aby stosowanie poszczególnych pojęć wiązało się również z wyjaśnieniem ich znaczenia, w przypadkach kiedy jest to niezbędne.

Niezwykle ważne jest również nastawienie samego prowadzącego. I warto pamiętać, że to nastawienie udziela się innym- a dla prowadzącego? Powtarzanie 100ny raz w zasadzie tych samych treści może być również nudne. W takich przypadkach nie można dać się zwieść szkoleniowej rutynie, bo z tego nic dobrego nie wynika w każdym przypadku.




Zobacz nasze usługi: