Analiza stanu BHP- czy jest potrzebna?
Przynajmniej raz w roku należy sporządzić analizę stanu bhp— wymóg ten dookreślony jest w obowiązkach służby bhp w Twojej firmie.
Obowiązek opracowania przynajmniej raz w roku analizy stanu bhp wynika z treści rozporządzenia dotyczącego służby bhp. Zgodnie z treścią tego rozporządzenia, w analizie stanu bhp powinny być zawarte informacje o:
- propozycjach przedsięwzięć technicznych i organizacyjnych mających na celu zapobieganie zagrożeniom życia i zdrowia pracowników oraz poprawę warunków pracy.
I właściwie to jest jedyny wymóg, który stawia Ustawodawca. Stąd można wnioskować, że informacje zawarte w tej analizie należy dobierać pod kątem tego, jaka prowadzona jest działalność firmy oraz co działo się w firmie w ostatnim okresie. Czyli istnieje tutaj właściwie pełna dowolność co do zakresu treści przedstawianych w tym dokumencie, z pominięciem powyżej wskazanego wymogu.
Dzięki zaprezentowaniu niezbędnych informacji, pracodawca ma możliwość zorientowania się "na jakim etapie znajduje się jego firma" biorąc pod uwagę kwestie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz co należy zrobić, aby te warunki poprawić- i tutaj jest ważna rola służby BHP, która powinna dookreślić to, co należy poprawić oraz w jaki sposób.
Ponadto dobra analiza stanu bhp wskazuje tendencje występujące w organizacji oraz wskaże wszelkie nieprawidłowości. Jej podstawowym zadaniem jest monitorowanie aspektów związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy. Ustawodawca przewiduje, że taką analizę należy przeprowadzać co najmniej raz w roku, ale nikt nie zakazuje, aby taka dokumentacja byłą sporządzana częściej.
Poniżej prezentujemy przykładowy zakres informacji, który może znaleźć się w analizie stanu bhp:
- stanie zatrudnienia,
- badaniach profilaktycznych,
- szkoleniach bhp (wstępne, okresowe),
- szkoleniach specjalistycznych (np.: wózki jezdniowe),
- informacje o ilości wypadków oraz zdarzeniach potencjalnie wypadkowych,
- informacji o stwierdzonych chorobach mających związek z pracą (lub podejrzeniami),
- informacji o ocenach ryzyka zawodowego,
- kontrolach wewnętrznych oraz zewnętrznych,
- inne zagadnienia, jeśli są one istotne z perspektywy organizacji,
- i oczywiście wymagane— propozycje przedsięwzięć technicznych i organizacyjnych mających na celu zapobieganie zagrożeniom życia i zdrowia pracowników oraz poprawę warunków pracy.
Dodatkowo żaden przepis nie stwierdza wprost, że taki dokument należy sporządzić na piśmie, niemniej jednak jego udokumentowanie będzie „dobrym pomysłem”, gdyż ułatwi to choćby przedstawienie analizy przedstawicielowi Inspekcji Pracy podczas kontroli firmy.