bezpieczeństwo i higiena pracy oraz ochrona przeciwpożarowa Pawłowski Igor
koordynator bhp kiedy należy wyznaczyć?

Koordynator bhp- kiedy należy wyznaczyć?


Z całą pewnością w przypadku, kiedy w jednym miejscu pracę wykonują pracownicy zatrudnieni przez różnych pracodawców należy wyznaczyć koordynatora, który będzie sprawował nadzór nad bezpieczeństwem i higieną pracy. Wymóg ten został określony między innymi w art. 208 Ustawy Kodeks pracy.

Do pozostałych obowiązków należy:

  • zobowiązani są współpracować ze sobą,
  • ustalić zasady współdziałania, z uwzględnieniem zagrożeń, które mogą wystąpić podczas prac oraz sposobów postępowania i informowania się o podejmowanych działaniach profilaktycznych.


UWAGA: pamiętać należy, że wyznaczenie koordynatora bhp nie zwalnia poszczególnych pracodawców z obowiązków w zakresie zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy.

Poza powyższymi zapisami, w Ustawie Kodeks pracy właściwie nie znajdziemy żadnych innych informacji, które wskazywałyby np.: sposoby wyznaczenia koordynatora, zakres obowiązków oraz jakie wymagania powinien spełniać kandydat na koordynatora bhp. Z całą pewnością działania związane z ustaleniem zasad współdziałania uwzględniające wymagania bhp i wyznaczenie koordynatora bhp powinno nastąpić przed rozpoczęciem prac. Warto też ustalić czym dokładnie ów koordynator powinien się zająć i jakie powinien spełniać wymagania.

Niemniej jednak w kilku aktach prawnych można odnaleźć kilka istotnych z punktu widzenia charaktery zadań dla koordynatora.

1. Prawo budowlane art. 22 wskazuje się na wymagania koordynatora bhp (koordynowanie realizacji zadań zapobiegających zagrożeniom bezpieczeństwa i ochrony zdrowia; koordynowanie działań zapewniających przestrzeganie podczas wykonywania robót budowlanych zasad bezpieczeństwa i ochrony zdrowia zawartych w odrębnych przepisach dotyczących bhp; wstrzymanie robót budowlanych w przypadku stwierdzenia możliwości powstania zagrożenia oraz bezzwłoczne zawiadomienie o tym właściwego organu; podejmowanie niezbędnych działań uniemożliwiających wstęp na budowę osobom nieupoważnionym). Pamiętać należy, że koordynator i kierownik budowy to ta sama osoba.
2. Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 24 sierpnia 2006 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy wykonywaniu niektórych prac z zakresu gospodarki leśnej w §6 określa zakres obowiązków koordynatora bhp (niedopuszczenie do stosowania sposobów wykonywania prac bezpośrednio zagrażających zdrowiu lub życiu pracujących pracowników; niezwłoczne wstrzymanie pracy w razie stwierdzenia bezpośredniego zagrożenia dla życia lub zdrowia pracowników i podjęcie działań w celu usunięcia tego zagrożenia; odsunięcie od pracy pracownika nieprzestrzegającego przepisów i zasad bhp).
3. Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 28 grudnia 2009 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy budowie i eksploatacji sieci gazowych oraz uruchamianiu instalacji gazowych gazu ziemnego § 25, który określa, że w przypadku prowadzenia wzajemnych prac gazo-niebezpiecznych lub innych prac niebezpiecznych przez różne zespoły wykonawcze- operator sieci gazowej zobowiązany jest do powołania koordynatora prac. Paragraf ten również określa zadania koordynatora (zapewnienie realizacji prac zgodnie z instrukcją ich wykonywania; zapewnienie współpracy osób nadzorujących różne zespoły pracowników; ustalenie sposobu łączności i sposobu alarmowania; ustalenie harmonogramu prac uwzględniającego zadania wszystkich zespołów wykonawczych).
4. Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 28 marca 2013 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy urządzeniach energetycznych § 31. W przypadku organizowania na polecenie prac eksploatacyjnych należy ustalić zasady wyznaczania koordynatora oraz ustalić zakres jego obowiązków (przed ich rozpoczęciem). Dookreślone również zostały w szczególności obowiązki koordynatora (ustalenie harmonogramu prac uwzględniającego zadania wszystkich zespołów realizujących prace, jeżeli wymaga tego bezpieczeństwo lub technologia ich wykonywania; zapewnienie współpracy osób kierujących pracami zespołów i osób nadzorujących te prace; ustalenie sposobu łączności i sposobu alarmowania w sytuacji zaistnienia zagrożenia lub awarii).

Jak widać z powyższych zapisów, nie w każdym przypadku zadania koordynatora zostały dookreślone w przepisach. Niemniej jednak nadają one 'rys' na to czym właściwie taki koordynator powinien się zająć. Dobrym rozwiązaniem będzie również powierzenie koordynowania osobie, która posiada odpowiednie przygotowanie merytoryczne oraz doświadczenie w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy. Warto również pogłębiać oraz aktualizować wiedzę na szkoleniach bhp- na które serdecznie zapraszamy.




Zobacz nasze usługi: